כניסה לחברים רשומים



עו"ד ישראל מימון, מזכיר הממשלה

ראש הממשלה שרון הקפיד לאורך כל שנות כהונתו להדגיש כי הינו ראש ממשלת העם היהודי כולו, ולפיכך חלה עליו אחריות לעתידו של העם. יתרה מכך, אחריות זו כוללת גם את העתיד הרחוק. כפי שנהג לומר: "חלה עליי החובה לדאוג לעם היהודי לא רק בראיה של 30 שנה או 300 שנה, אלא גם בראיה של 3000 שנה". 

כאשר נכנס מימון לתפקידו כמזכיר הממשלה, בשנת 2003, הסוכנות היהודית הציגה בפני ראש הממשלה ובפניו את בעיותיו הידועות של העם היהודי (התבוללות, התנתקות מהמקורות וכד'). מכיוון שבעיות אלו אמורות להשפיע רק לטווח הרחוק, ניתן היה בקלות להתעלם מהן ולטפל רק בבעיות המקומיות הרבות שהיו אז (אינתיפאדה, מיתון וכו').  

אך זאת גדולתו של חזון פרויקט "מסע": הוחלט להפיקו במטרה להבטיח את המשך קיומו של העם היהודי מתוך גישה ציונית. למרות המיתון הושקעו כספים מתוך תקציב המדינה לטובת הבאת הנערים מחו"ל. הפרויקט התחיל עם הבאת 3000 בני נוער בשנה; כיום מגיעים 9000 בשנה, והשאיפה היא להגיע ל- 20 אלף בני נוער בשנה. 

בהמשך לטענה שהועלתה באחד הדיונים הקודמים בכנס, לגבי הנטל הכספי של פרויקט זה על אוצר המדינה, חשוב לציין שבעקבות הפרויקט מוזרמים כספים רבים מחו"ל (הורים שבאים לבקר וכד'), כך שהמדינה למעשה מרוויחה. 

 

בהקשר לשותפות בינינו ובין יהדות התפוצות מתקיים שינוי במגמה. אנו כבר לא "על הגמל" והם כבר לא ה"בני דודים". נגמרה התקופה בה ישראל דיברה אל יהדות התפוצות בשני מסרים: תעלו לישראל ותתרמו כסף. הסיבות לשינוי הן שכבר לא כ"כ רע פה והפילנטרופים נוקטים גישה אישית, הם רוצים לדעת לאן הולך הכסף. 

היום יש צורך בדו-שיח בעל שלושה אלמנטים: מבנה קבוע והמשכי (דיאלוג מובנה עם ארגוני החוץ); הדדיות (כמו בפרויקט "תגלית": לא רק הם מביאים כסף לפרויקט, אלא גם אנו); תיאום איתם לגבי יעדי הפרויקטים. 

קיימת בעייתיות עם אלמנט הקביעות וההמשכיות, שכן ארגוני החוץ עצמם אינם מתואמים ביניהם. 

 

כאשר במסגרת פרויקט "תגלית" החלו להפגיש בין בני נוער מהתפוצות לבין חיילים התברר שבאופן מדהים אין אנו מכירים אותם כלל: לא את מנהגיהם, לא את אופן חינוכם ולא את בעיותיהם. 

 

לסיכום, המסר של הממשלה הינו: שינינו את הדיסקט, מעתה נקדיש ליהדות התפוצות יותר זמן, קשב ניהולי ומשאבים. יש לראות בבני ועופרה שטראוס מודל לחיקוי. 

הדפסשלח לחבר

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד