כניסה לחברים רשומים



פרופ' אהרון בן-זאב, נשיא אונ' חיפה

בשבח הפטריוטיות המתונה 

מהי פטריוטיות, ומהו הקשר של הרגש הפטריוטיות לרגשות אחרים. 

פטריוטיזם היום נתפסת כמלה מגונה, כעמדה קיצונית, לא מתחשבת ועובדת באינטרס אישי מובהק. 

אפשר להגן העל רגש הפטריוטיות והביקורת על רגש זה היא לא נכונה ומתבססת על תפיסה לא נכונה של רגשות.  

הרגש מטיבו היא עמדה מפלה הוא מפלה בשני כיוונים הראשון רגש הוא צר ומכוון, לא יכול להיות לנו רגש לכול העולם, רק למספר אובייקטים מוגבל. והכיוון השני של הרגש הוא מבוסס על עמדה מאוד אישית ואינטרסנטית. קאנת מאמין שאין קשר בין רגשות למוסר היות והם מאוד מפלים. אנחנו לא יכולים להצטער על כול העולם. כמו כן אנחנו לא יכולים לאוהב את כול העולם באופן שווה.  

האם הרגש יכול להיכנס לתחום המוסרי?בניגוד לקאנת התשובה היא כן. 

לרגשות יש תפקיד חשוב בהתנהגות שלנו ישנם מחויבויות מסוריות שלא יכולת להתקבל ללא רגש. מבחינה מוסרית אנחנו צרכים להגן ולדאוג לאנשים הקרובים לו, זה לא אומר שאנו צריכים לדאוג לאנשים הקרובים לנו על חשבון עברה על חוקי המוסר. קל לנו לדאוג לאנשים הקרובים לנו ולכן אנו יותר רגישים לזר. 

האם אפשר לדבר על רגש מתון, ההבדל בין הרגש והשכל הוא שהרגש הוא עמדה יציבה חזקה ומאוד קיצונית לעומת השכל הוא עמדה מתונה יותר. לכן יש סתירה מסוימת שאנו אומרים רגש מתון אבל יש פה שילוב רגש עם שכל. 

פטריוטיזם מתון יש ההדפה חלקית לרווחת המדינה שיכולה לפעמים להיות הניגוד לעקרונות מוסר אוניברסאליים. אין זה אומר שאהבת המולדת צריכה לבוא עם שנאת הזר. 

הגישה צריכה להיות מורכבת מוסריות שבנויה רק על חוקים כללים היא לא פרופורציונאלית בלי להתחשב בנשיבות המיוחדות של הפרט זה לא מוסריות החוקים הכללים הם כלי עזר להתנהגות המוסרית אבל אסור שיבטלו את ההתייחסות האישית. 

תמיד היו לנו גבולות וההדפות לכן הדרך הנאותה ביותר גם במוסר וגם בהתנהגות היום יומית שילוב עקרונות הרחוקים של השכל והעקרונות החזקים, קרובים והמאוד מפלים של הרגש. בעיה היא למצוא את שביל הזהב, המושג הפופולארי אינטליגנציה רגשית או בינת הלב, בינת הלב היא חוכמת הלב יש דברים השכל לא יוכל להבין את תבונת הלב כי הרגש מתייחס לפרט והשכל לכלל אבל אנחנו חייבים לשלוב את הרגש והשכל. 

הדפסשלח לחבר

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד